måndag 23 september 2013

Äpplekaka med kokos och havretosca

Det är så roligt när man hinner att baka lite på jobbet. Sådan härlig känsla när det sprider sig en doft av nybakat på avdelningen :-)
Det är lite spännande att baka på jobbet för där får man liksom ta det som finns,det är inte riktigt samma utbud som här hemma. Men den här "ihopaplockade" kakan blev så pass smaskig så jag bakade den igen idag,här hemma!!


 
 
RECEPT
 
100g smör
2dl socker
2 ägg
1dl mjölk
3dl vetemjöl
1tsk bakpulver
kanel & socker
2 äpplen
 
Toscaglasyr:
100g smör
1dl strösocker
0.5dl sirap
1dl havregryn
1dl kokos
 
1.Sätt ugnen på 175 grader
2.Smörj och bröa en form med avtagbar kant (ca 24cm)
3.Skala och klyfta äpplena
4.Vispa smör och socker luftigt
5.Vispa i äggen och blanda sedan i mjölken
6.Rör i mjöl och bakpulver till en jämn smet
7.Tryck ut smeten i formen och tryck ner äppleklyftorna,strö över lite kanel och socker
8.Grädda i nedre delen av ugnen i ca 60min
 
9.När kakan varit inne i ugnen i ca 30min så börja med toscaglasyren
10.Häll alla ingredienser i en kastrull och låt dem småsjuda i några minuter
11.Ta ut kakan efter ca 40-45min och häll på toscaglasyren
12.Grädda kakan i ca 10-15 min,tills toscaglasyren fått en fin färg
13.Låt svalna i formen
 
Äpplekaka med kokos och havretosca


Supergod!!

 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar