måndag 2 september 2013

Knäckig bananpaj

Som vanligt handlar jag bananer och som vanligt är det ingen här hemma som äter upp dem ;-)

Att något så fult,kan bli så gott ;)
 

I vintras läste jag på någon blogg om en knäckig bananpaj som jag då tänkte att jag måste pröva...glömde sedan helt bort det.
Tills igår då den letade sig fram i minnet,minns tyvärr ej bloggen men den goda pajen!!


RECEPT
 
2-3 mogna bananer
2dl vetemjöl
2dl strösocker
100g smör/margarin
0.75dl sirap
1-2msk potatismjöl
 
 
1.Sätt ugnen på 200 grader
2.Skala och skiva bananerna,lägg i en pajform så de täcker botten
 
 
3.Strö över lagom mängd potatismjöl
4.Blanda ihop smör,vetemjöl,socker och sirap till en deg
 


5.Tryck ut degen som ett lock över bananerna,grädda i 15-20 min tills pajen fått en fin färg
6.Låt pajen svalna något så ytan blir lite seg och servera den med en kula vaniljglass
 
 

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar