fredag 20 september 2013

Rabarberkaka med mandelglasyr

De sista av våra rabarber fick bli en smarrig kaka med en härlig mandelglasyr över.
En riktig maffig kaka som är perfekt om man är många som ska fika.
Ät som den är eller servera med en klick grädde,men allra godast tycker jag blir den med en kula vaniljglass :-)



 
 
 
Recept
 
Kaka
175g smör
2ägg
2.5dl strösocker
2.5dl gräddfil
5dl vetemjöl
2tsk vaniljsocker
1tsk bakpulver
400g rabarber
 
Glasyr
100g smör
75g mandelspån
1.5dl strösocker
2msk vetemjöl
2msk mjölk
1msk vaniljsocker
 
1.Sätt ugnen på 175 grader
2.Skölj och ansa rabarberna,skär dem i mindre bitar och vänd runt dem i lite strösocker
3.Smörj och bröa en en form med avtagbar kant (ca 24cm)
4.Rör smör och socker pösigt
5.Tillsätt ägg och rör lite till,blanda sedan i grädfilen och rör till en jämn smet
6.Blanda alla torra ingredienser och rör ner dem i smeten
7.Bred ut smeten i den bröade formen,tryck ner rabarberbitarna ungerfär halvvägs ner i smeten
8.Grädda i nedre delen av ugnen i ca 45min
9.När kakan varit inne ca 35min börja med mandelglasyren
10.Blanda alla ingredienser utom vaniljsockter i en gryta,
låt sjuda några minuter under omrörning,ta grytan från värmen och rör i vaniljsockret
11.Ta ut kakan efter 45 min i ugnen och bre på mandelglasyren,grädda ytterligare 15 min
 
 
Tryck ner rabarberbitarna något lägnre ner än på bilden :-)


Mandelglasyr
 
 
 
Gott



Här med grädde men godast med vaniljglass tycker jag




Rabarberkaka med mandelglasyr


 

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar