tisdag 29 oktober 2013

Daimglass-tårta

Besök av svärfar och lite extra gott till fikat :-) Den klassiska daimglass-tårtan är aldrig fel !!
En liten ändring brukar jag göra och det är att jag använder mig av mandelmjöl istället för hackad mandel i själva botten. Både enklare och godare tycker jag.


Den klassiska daimglass-tårtan
 
 
Recept
 
botten:
3äggvitor
150g socker
150g mandelmjöl
 
glass:
3äggulor
3msk socker
3dl grädde
2st dubbel-daim (hackad)
 
1.Sätt ugnen på 175 grader
2.Vispa äggvitorna till ett vitt skum och tillsätt sockret lite i taget under vispning
3.Vänd ner mandelmjölet
4.Häll smeten i en smord form med avtagbar kant och grädda i ca 30 min
 
Botten färdig för gräddning
 
5.Låt botten svalna
6.Vispa äggulor och socker till glassen luftigt
7.Vispa grädden och vänd ner den i äggvispet och blanda ner den hackade daimen
8.Häll smeten på botten och ställ i frysen minst 4 timmar
 
Redo för frysen


9.Ta fram glasstårtan ca 20 min före servering
 
 



Rykande åtgång ;-)


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar