fredag 4 oktober 2013

Nutellabullar

Ingen har väl missat att det idag har varit kanelbullensdag :-) Och självklart var ett bullbak ett måste!!
Täkte först att jag skulle baka klassiska kanelbullar men ändrade mig under tiden som degen jäste i bunken.
Kikade in på den här bloggen och valde istället att göra nutellabullar.Samma deg som till kanelbullar men fyllda med nutella iställer för smör,kanel och socker.
Goda till kaffet men allra godast tycker jag att de är tillsammans med ett glas kall mjölk.



Recept

50g jäst för söta degar
1.5dl socker
150g smör/margarin
5dl mjölk
1tsk salt
2tsk mald kardemumma
ca 12dl vetemjöl
nutella

1.Smula ner jästen i en bunke,tillsätt sockret och låt det smälta samman
2.Smält smöret och blanda med mjölken så vätskan blir 37 grader
3.Blanda med jästen och tillsätt salt och kardemumma
4.Blanda i mjölet (spara lite till utbak) lite i taget tills degen släpper från kanterna
5.Låt jäsa under duk ca 30 min


6.Knåda i hop degen och dela den i två delar och kavla ut
7.Smörj ut ett tunt lager av nutella på varje del och rulla ihop och skär i bitar
eller vik varje del dubbla och skär stvar och gör snurror
8.Lägg bullarna i formar eller direkt på klädd plåt
9.Låt jäsa i ca 40 min




10.Sätt ugnen på 250 grader
11.Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö på mandelflan
12.Grädda i ca 8-10 min tills de är gyllenbruna






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar