måndag 13 maj 2013

Key Lime Pie

Ät den som en syrlig och god avslutning på middagen eller bara till fikat.
En spröd botten och en krämig fyllning med mycket smak av lime.





 
 
Botten
200g Digestivekex
2msk farinsocker
100 smält smör
 
Mixa allt till en smulig massa,tryck ut massan i en form med avtagbar kant ca 24cm
Tryck massan även lite upp på kanten.Grädda mitt i ugnen i 8min,200 grader
Låt svalna


 
 
Fyllning
1msk finriviet limeskal
1dl limesaft
6 äggulor
1burk sötad kondenserad mjölk (ca 400g)
 
Vispa äggulorna tills de börjar tjockna.Tillsätt den kondenserade mjölken och vispa igen tills den åter är något tjock.Blanda ner limeskal och saft.
Häll smeten på pajbotten och grädda den mitt i ugnen,175 grader i ca 15min.
Låt den svala och ställ sedan i frysen i ca 3tim
 
 
 
 
Garnering
 
vispgrädde och lime
 
Ta fram pajen ca 20 min före servering
Vispa grädden och garnera pajen med att spritsa små toppar runt om
Ev någon skiva lime eller rivet limeskal
 
 
 
 
 
 
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar