onsdag 22 maj 2013

Toblerone cupcakes

När man bakar cupcakes är det bara fantasin som sätter gränser,de kan varieras i oädlighet i smaker och utseende.
Nästa gång ni bakar cupcakes så pröva gärna dessa underbart goda Toblerone cupcakes


 
 
Recept
 
2dl strösocker
2 ägg
2dl vetemjöl
1.5tsk vaniljsocker
1krm salt
4msk kakao
0.5tsk bakpulver
100g smält smör
ca 200g toblerone
 
1.Sätt ugnen på 200grader
2.Hacka ca50g toblerone i rätt stora bitar,riv sedan resten av tobleronen så du får ca 1.5dl
3.Vispa ägg och socker pösigt
4.Blanda i alla torra ingredienser,smör och toblerone,rör väl till en jämn smet
5.Fyll 10-12 muffinsformar till 2/3 och grädda mitt i ugnen i ca 15min
6.Låt svalna
 
 
När jag gör frosting så brukar jag ta på en höft tills jag tycker det blir en bra smak och konsistens,
så även denna gång...kan därför inte ge exakta mått...ska vara mer noggrann nästa gång :)
 
Frosting
 
Philadelphiaost
smör utan salt
Toblerone
florsocker
 
1.Vispa rumsvarmt smör så det blir smidigt (ca 80g)
2.Vispa i Philadelphiaost så den blandas väl med smöret (ca 100g)
3.Smält tobleronen i vattenbad eller micro och blanda i (ca 120g)
4.Vispa i florsocker till önskad konsistens och smak

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar