måndag 6 maj 2013

Lakrits-kladdkaka

Älskar du lakrits som jag måste du bara pröva denna lakrits-kladdkaka!!
Fick för någon vecka sedan på tv:n i slutet av ett avsnitt ur "halv åtta hos mig" och där serverades potionsformar med lakratskladdkaka,tänkte direkt att denna måste jag testa :-)
Passade bra att ta med en till mina goa arbetskamarater i helgen.
Gjorde lite ändringa i receptet,använde en enda stor form och serverade den tillsammans med kesella citrus. Passar lika bra som dessert som till fika
Kakan blev omtyckt på jobbet,t.o.m en av dem som inte vanligtvis gillar lakrits åt en bit. Och jag har nog fått en ny favorit ;-)



Lakritspulver
 
 
 
Kesella citrus passade toppenbra till lakrits-kladdkakan
 
 
 
RECEPT
225g smör
3ägg
3.75dl socker
2tsk vaniljsocker
2.25dl vetemjöl
4tsk lakritspulver
5st turkisk peppar-karameller (finkrossade)
 
1.Smält smöret och låt det svalna
2.Vispa ägg och socker poröst
3.Tillsätt vaniljsocker,mjöl,smör,lakritspulver och den finkrossade turkiska pepparn och blanda till en jämn smet
4.Häll smeten i en bröad form med avtagbar kant ca 24cm
5.Grädda mitt i ugnen ,175 grader ca 30min
Gräddningstiden varierar mycket mellan olika ugnar,pröva med en sticka så du får den just så kladdig du vill ha den.
6.Pudra lite florsocker över kakan och servera med tex kesella citrus
 
 
En ny favorit :-) Krisping på ytan och krämig innanför
 

 
 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar