söndag 14 juli 2013

Frasiga rabarber-rutor




Kan fortfarande minnas när jag va liten och satt på ute på trappen hemma och doppade rabarber i strösocker. Och hur det drar ihop sig i käkarna av den syrliga smaken.
Detta recept har jag haft i i min pärm länge och äntligen kunde jag pröva det,äntligen har det kommit lite rabarber på busken vi planterade i våras :-)
Underbara rutor som passar både till fika och som en lättare efterrätt,servera som de är eller med glass/grädde


Underbart goda!!
 
 
 
Recept
 
3st smördegsplattor (frysta)
2st rabarberstjälkar
4msk strösocker
2msk vatten
1dl marsankräm
1st äggula
florsocker
 
1.Sätt ugnen på 200 grader
2.Tina smördegsplattorna
3.Dela rabarberna på längden och skär sedan i 5 cm bitar
4.Koka upp socker och vatten,lägg i rabarberna och låt sjuda 1 min.Lägg på lock och låt stå ca 10 min
5.Rör ihop marsankrämen
6.Dela varje platta på mitten,
lägg de 6 delarna på en klädd plåt och rita ett streck runt på varje bit så det blir 1 cm ram
7.Lägg 1msk marankräm på varje bit och lägg sedan 3-4 rabarberbitar ovanpå
8.Pensla ramen med uppvispad äggula
9.Grädda i ca 20 min
10.Låt svalna helt och pudra sedan över lite florsocker
 
 
 
Frasiga rabarber-rutor
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar