söndag 28 juli 2013

Kanelsnurror med socker

Idag är det något svarligare och solen gömmer sig bakom molnen så jag passar på att baka lite till tisdagens kalas då stora grabben fyller 8 år :-)
Bullar är ett måste och den här gången valde jag att göra kanelsnurror med socker. Man kan även göra dem mer klassiska med pärlsocker på men jag gillar dem bättre såhär :-)


 
 
 
Recept
 
50g jäst för söt deg
125g smör,smält
5dl mjölk,ljummen
1dl strösocker
0.5krm salt
2tsk kardemumma.stött el mald
1ägg
12-13dl vetemjöl
 
 
 
1.Smula ner jästen i en bunke.slå på smör och mjölk och blanda ut den
2.Tillsätt socker,salt,kardemumma,ägg och mjöl lite i tagen.
3.Knåda degen smidig i några minuter och låt jäsa under bakduk i ca 45min
 
Fyllning
50g smör,smält
kanel
strösocker
 


 
4.Dela degen i två delar på ett mjölat bakbord och kavla ut varje del till en rektangel
5.Pensla degen med smör och strö över kanel och socker
6.Vik ihop rektangeln på mitten
7.Skär 2cm breda remsor och skär sedan en skåra mitt i varje remsa
men stoppa ca 1cm från den ihopvikta kanten
8.Tvinna remsorna till en snurrad längd
9.Snurra ihop den tvinnande längden till en snurra och fäst änden under bullen
10.Lägg bullarna på en klädd plåt och låt jäsa under bakduk ca 30min
11.Sätt ugnen på 250 grader
 
 


Garnering
ca 25g smör,smält
strösocker
 
 
12.Grädda bullarna mitt i ugnen i 6-9min
13.Låt svalna något på galler
14.Pensla bullarna med smör och doppa i dem i strösocker
 
 
Kanelsnurror med socker


 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar